Élmény, élmény, sikerélmény
"A gyermekeink a
legértékesebb természeti erőforrásaink. A gyermekek tanításának célja, hogy
lehetőséget nyújtsunk számukra tanár nélkül boldogulni." Elbert Hubbard
Minden, amit a gyermek tesz, sikerélmény, akkor is, ha a felnőttek világa mást vár el. Minden gyermek a saját fejlettségéhez, képességéhez viszonyítva az adott körülmények között, az adott pillanatban a legjobbat nyújtja. Minden megoldott feladat, minden megtett lépés egyre közelebb viszi a gyermeket a saját "plafonjának" az eléréséhez. Persze ha megfelelően terelgetjük az úton figyelembe véve a testi, lelki, szellemi fejlődésének a ritmusát. Az apróságok intézménybe kerülése is befolyásolja a család mellett a fejlődésüket.
Az óvodáskorban kell megtalálnia a gyereknek, milyen személlyé válhat. Állandóan kérdez, felfedezi a világot, rájön, hogy működtetni tudja a dolgokat. Játékára a szerepjátszás jellemző, amelyet a lelkiismeret irányít. Ezt az önmegfigyelés önirányítás és az önbüntetés belső hangja jelenti. Fontos, hogy a felnőttek túlzott elvárásai ne tegyék gátlásossá és önkorlátozóvá a gyermeket. Fontos, hogy a szülők ugyanazon normák szerint éljenek, amit elvárnak a gyermeküktől. Az életszakasz mottója: "az vagyok, aminek el tudom képzelni magamat." Ebben a szakaszban dől el, hogy a gyermek élete későbbi szakaszaiban ki tudja teljesíteni a képességeit.
A kisiskoláskor konfliktusa abban tér el az előző életkorok konfliktusától, hogy az előző korok konfliktusaitól, hogy nem belső történéseken, folyamatokon kell úrrá lennie, hanem a külvilágban megtalált helyének szempontjából fontos, társadalmilag nélkülözhetetlen készségeket kell megszereznie: a teljesítőkészséget, a hozzáértés érzését és az együttműködés készségét. Az itt megszerzett személyiségvonást Erickson az iparkodás érzésének nevezi. A túl nagy fizikai és pszichés terhelés megfosztja a kicsiket a sikerélménytől. A gyermeknek szüksége van elismerésre, bátorításra, elfogadásra. Ehhez szüksége van, sőt örül, a felnőtt szelíd és határozott irányítására. Mottója: "Az vagyok, amit működtetni tudok." Dolgokat hoz létre.
Az előző életszakaszok válságának a pozitív megoldása - a bizalom, az akarat és a kezdeményezés képességének érzése - segíti a gyermeket abba, hogy ha el is kedvetlenedik, ne idegenedjen el önmagától. A gyenge önbizalom, a kisebbrendűségi érzés, bűntudat kialakulhat a felnőttek . tanárok, szülők - bánásmódjától és a túlterheléstől is. Ami elsősorban az oktatási rendszer hibáiból fakad.