Élmény, élmény, sikerélmény
A fejlődés folyamán talán a
serdülőkorban van a legnagyobb jelentősége a sikerélménynek a gyermek életében.
Ez a korszak az identitás kérdéséről szól.
Mottója: az vagyok, akinek mások látnak. Az összes korábbi életszakasz
normatív krízisei nyomon követhetőek benne, úgy, hogy egységesülniük kell, be
kell illeszkedniük a serdülő saját énjébe. Ez attól függ, milyen volt a
krízisek kimenetele. A kamasz jól
kapcsolódni a családján kívül a kortársaihoz és más tekintélyt kifejező
felnőtthöz a csecsemőkorban kialakult egészséges bizalom által találja meg az
embereket, az eszméket, amelyekben hihet.
A kamasz gyermek lázadó bizalmatlansága mindig a bizalomvágyából fakad.
Ilyen kettős megnyilvánulás jellemzi az autonómiára való igényét is. Szabad akarnia és akaratét kifejeznie. Szabad bármit választania "lehetőségek viszonylag kötött sorából." Ennek a tudata fontos. Viszont tart a mások véleményétől, attól, hogy nevetségessé válhat. Ezért inkább vállalja a felnőttek neheztelését, mint a kortársak és önmaga elitélő véleményét. A serdülő nehezen tűr bármilyen korlátozást. hajlamos irreális terveket szőni életére nézve. Ez az óvódáskor "az vagyok, aminek elképzelem magam " jelszavának a hozadéka az identitásába. A kisiskoláskor teljesítőképessége úgy épül be a személyiségébe, hogy a kamasz a leendő hivatásának megválasztásakor a dolgok jól működtetésének a vágya jelenik meg.
Az identitás énképet, önazonosságot jelent. Az önazonosság érzése mindennél többet jelent az egyén egész életére nézve. A kamasz gyermek azért lázad sokat, mert úgy érzi korlátozzák az önkifejezésében. Minden, a serdülő által "jól" megélt, pozitív kimenetelű konfliktus sikerélményt jelent számára. Akkor is, ha kompromisszumos megoldás születik.
"A megtalált identitás olyan integrált én-fogalmat jelent, amelyben összhangba kerülnek a korábbi fejlődési fázisokban megszerzett identitáselemek és a társadalom által rólunk elképzelt és tőlünk elvárt elképzelések. Ennek kudarca esetén identitászavar jön létre."
Egy barátom mesélte, hogy kamasz gyermekét annak idején kicsapás fenyegette a középiskolából. Amikor a szülei próbáltak a lelkére beszélni, azt válaszolta: Anya, én tudom, hogy igazatok van, de én meg is akarom tapasztalni, hogy igazatok van! Azt is hozzá tette, milyen sokat jelent neki, hogy látja a szülein, mennyire szeretik és támogatják egymást. Ez számára biztonságot nyújt a jövőjére nézve.
A cikket a
Sapiencia Szerzetesi Hittudományi Főiskola keretén belül megjelent Dr.
Horváth-Szabó Katalin, Kézdy Anikó, S. Petik Krisztina "Család és fejlődés" c.
könyvében megjelent S. Petik Krisztina "Erik. H. Erikson pszichoszociális
elmélete a személyiségfejlődésről" c. tanulmánya alapján írtam. 2007, Nemzeti
Fejlesztési Terv