Mit jelent az, hogy a gyermeket fejleszteni kell?
A mindennapi tevékenységeket, a mindennapi legegyszerűbb tevékenységeket, sőt életfunkciók működését is az agyunk irányítja. Nagyon leegyszerűsítve a folyamatot a következőket mondhatjuk el. Az agyunk
működését a neuronok (idegsejtek) közötti kapcsolatok biztosítják. A neuronok
közötti információátvitelt a neurotranszmitterek, azaz az ingerületátvivő
anyagok teszik lehetővé elektromos impulzus segítségével.
Képzeljük el az agyunkat, mint a Föld bolygónkat, amint át meg átszövi az internetes hálózat. Ez a hálózat lehetővé teszi a számítógépek közötti kapcsolatokat, amelyek központok köré rendeződnek. Olykor előfordul, hogy nem megfelelően működnek. Vagy mert gyenge, esetleg nincs kapcsolat a többi géppel, vagy mert túl van terhelve a rendszer. Jó esetben úgy kellene működjön, hogy a világ bármelyik pontjáról, bármikor kapcsolatot tudjak teremteni a számomra fontos géppel, központtal információ küldés és fogadás céljából. Minden eszköz adott ehhez, csak helyesen kell megszervezni a rendszer működését.
A fejlesztést igénylő gyermekekről is hasonlót mondhatunk el. Ez azt jelenti, hogy az agy lassabban, hibásan érzékeli, dolgozza fel az információt. Ezek lehetnek bármely érzékszerven keresztül kapott ingerek. Kihathatnak a viselkedésre, figyelemre, mozgásra, hallási és képi feldolgozásra, izomtónusra, tapintásra, ízlelésre. Ebből kifolyólag a tanulásra is. A gyermek idegrendszere vagy túl erősen, vagy alul érzékel bizonyos ingereket. Ezt lehet helyreállítani a fejlesztés során, az elvégzendő feladatok az agyra gyakorolnak hatást. A fejlesztések során az agy "újrahuzalozása" történik megfelelő ingerek segítségével.
A fejlesztés lehet játékos, mozgásos és kognitív vagy megismerő jellegű. Központunkban azért dolgozunk, hogy mindezt biztosítani tudjuk.
Írta: Szöllőssy Enikő